dimarts, 8 de maig del 2018

Ressenya: Mary Shelley. Ara i aquí.

Com cada Sant Jordi, hi ha hagut un munt de novetats interessants i he aprofitat per omplir la bossa. Miraré de ressenyar-ne algunes al llarg de les properes setmanes, per si algú busca idees.

Començo amb aquest assaig que un dels meus coautors, en Ricard Ruiz Garzón, ha fet sobre Mary Shelley i el seu monstre. El tema de Frankenstein i la seva creació sempre m'ha apassionat, i m'agrada com escriu en Ricard, com he comentat altres vegades, per això aquí anava sobre segur. I sí, el llibre m'ha agradat.

La col·lecció Ara i aquí d'Angle és un invent força únic. Si més no, no em sona que s'estigui fent res semblant enlloc. La premissa és que cada autor fa una mena de biografia del personatge que ha escollit, però amb tota llibertat i de manera tant heterodoxa com vulgui. Jo mateix hi vaig participar fa no gaire amb Ramón y Cajal, que era també una autobiografia encoberta i un assaig sobre la ciència i la cultura en la societat.

En Ricard també ha jugat a tres bandes (o més) en aquest llibre sobre Shelley. Per un costat, hi surten les dades biogràfiques essencials de l'escriptora, que va tenir una vida força moguda i, per qui no la conegui, ja justifica el llibre. Però hi ha més dimensions, perquè és també una anàlisi de diversos monstres literaris famosos, relacionats tots ells d'alguna manera amb Frankenstein, un recorregut per mites i llegendes clàsssiques des del Gòlem a Grendel. I com vaig fer jo mateix, en Ricard afegeix elements propis a la barreja, integrant aquests elements en la seva biografia i aprofitant per tractar temes tan diversos com el feminisme i el poliamor. En Ricard és un erudit i es nota que d'aquestes cosesen sap molt, però el llibre no es llegeix com un assaig per a iniciats sinó gairebé com una novel·la romàntica, amena i ben escrita. Jo m'ho he passat molt bé, i si us interessen aquests temes segur que a vosaltres també us agradarà.

Acabo amb un selfi que m'havia quedat penjat del recull de Sant Jordi: el dels tres autors (de moment) de la col·lecció Ara i Aquí. D'esquerra a dreta, Ricard "Mary Shelley" Ruiz Garzón, Salvador "Ramón y Cajal" Macip, un extintor i Albert "Ramon Llull" Pijuan. L'editora em va assegurar que la col·lecció tindrà continuació (ja hi ha dos llibres en fase de producció), cosa que per mi és una gran notícia, perquè disfruto molt amb aquest format (llegint-lo i escrivint-lo!).


3 comentaris:

Rosa Roger ha dit...

Fa un cert temps que cerco aquest llibre el en pla físic i veig que hauré de fer un carregament de camió. Tan al Parcir com a l'Abacus de Manresa, són plens a vessar de novetats però aquest no hi arriba.
Admiro a Shelley i Wollstonecraft.
I de Ricard Ruiz Garzón vaig llegir el vostre #Herbanegra que va ser una bona sacsejada emocional.
De "L'Aquí i el Ara" el teu ja el vaig llegir i em va agradar moltíssim.
El de Ramón Llull, no el coneixia i m'ha entrat salivera.
Una bona ressenya i molt gràfica. Personalment, espero les següents ressenyes per anar omplint el camió!
Gràcies!

Sergi ha dit...

N'he sentit a parlar bé d'aquest, però tinc reticència a llegir-lo perquè no sóc gens de monstres, ni tan sols literaris, i sempre evito les històries de terror. Això només vol dir que no tinc especial interès ni amb el monstre ni amb l'autora, ja sé que el llibre no va d'això. Però és que tampoc no llegeixo massa biografies... No sé, el format és interessant i curiós, no descarto llegir algun altre d'aquests si capta el meu interès, però de moment no serà aquest...

jomateixa ha dit...

En tinc dos de la col·lecció, encara per ressenyar. Aquest també em crida força l'atenció i segur que acabarà caient.